Forvirret over forkortelser, engelske betegnelser og begreber? Vi prøver at give et overblik.
A
Adwords
Google Adwords er den oprindelige betegnelse for Google Ads, men betegnelsen bruges stadig flittigt rundt om på nettet.
Above the fold
Det indhold der er synligt for brugeren (uden interaktion), når denne åbner en hjemmeside. Modsat below the fold.
Affiliate Marketing
Fungerer ved, at du promoverer andres produkter eller tjenester på din hjemmeside, blog eller i dine sociale medier, og så modtager en kommission for hver succesfuld henvisning eller salg, der kommer fra dine promoveringer. Læs mere.
B
Backlink
Link til din side fra en anden side på internettet. Backlinks viser Google, at din hjemmeside er interessant nok til at andre vil henvise til den. Backlinks er vigtige for SEO.
Below the fold
Under folden. Det indhold der ikke kan ses på skærmen når du åbner en hjemmeside. Modsat above the fold.
Blog
En blog er en online platform, hvor en forfatter, kendt som en blogger, deler regelmæssige indlæg om personlige erfaringer, viden eller interesser. Indholdet kan omfatte tekst, billeder og videoer og er ofte organiseret i omvendt kronologisk rækkefølge. Lav din egen blog.
Bounce rate
Afvisningsprocent. Den andel af besøgende på din hjemmeside, der trykker tilbage/går videre til en anden side – uden at interagere med din hjemmeside.
Broken links
Links der ikke virker og ender blindt i en fejlside.
C
CMS
Content Management System. Et stykke software der bruges til at organisere indholdet på en hjemmeside. Det mest kendte og udbredte CMS er WordPress, men der er mængde andre, fx Drupal, Joomla, Sitecore osv.
Cookie
Lille tekstfil som de fleste hjemmesider gemmer på din computer/telefon mv.
Der findes forskellige slags cookies. Nogle cookies sørger for, at du ikke skal logge ind hver gang du besøger den samme hjemmeside. Andre cookies holder øje med, hvad du søger på og hvilke hjemmesider du besøger. Det bruges typisk til at målrette annoncering.
Content Marketing
Indholdsmarkedsføring på dansk. En populær markedsføringstaktik, der går ud på at skabe online indhold, det være sig blog-indlæg, video, podcasts mv, der indexeres af Google og dermed tiltrækker brugere der er interesseret i lære mere om et givent emne.
CPA
Cost Per Acquisition. På dansk pris pr. salg eller pris pr. handling.
CPC
Cost Per Click. På dansk “pris pr. klik” og er den pris du betaler for ét klik i fx Google Ads.
CPM
Cost Per Mille. Pris pr. tusind visninger af en annonce. Bruges ofte til at måle effektiviteten af en bannerannonce eller Facebookannonce.
CTA
Call To Action. På dansk “opfordring til handling”. Dét vi som afsender ønsker at modtageren skal gøre. Eksempler på CTA’er: “få tilbud i dag”, “book nu”, “abonner på vores nyhedsbrev”.
CTR
Click Through Rate. Klikrate på dansk og betyder forholdet mellem antal visninger og klik. Kan både bruges i forbindelse med organisk søgning i fx Google eller i forbindelse med annoncering.
Hvis du har 100 visninger af din annonce og 10 klik, er din CTR 10%
D
DKIM
DomainKeys Identified Mail, internetstandard der verificerer og signerer emails. Sammen med SPF danner DKIM grundlaget for DMARC.
DMARC
Domain-based Message Authentication, Reporting and Conformance, er en sikkerhedsstandard for email, der bygger ovenpå to andre standarder, SPF og DKIM. Læs mere om DMARC.
DNS
Domain Name System. Populært kaldet internettets telefonbog. System, der oversætter domænenavne til ip-adresser. Alle servere på internettet har en IP-adresse, i stil med 412.554.810.5. Det er ikke særlig praktisk for mennesker at huske, så derfor har man opfundet DNS.
Hvis du skriver www.yardbird.dk i en browser, bliver det “oversat” via DNS til IP-adressen 35.204.252.203 og vores hjemmeside vises.
Domæne
Web-adressen på en hjemmeside. Vores domæne er yardbird.dk – bemærk at evt. www foran et domæne ikke hører til domænet. www er et såkaldt subdomæne.
G
Google Ads
Verdens største annonceplatform for annoncører i alle brancher. Google Ads består af søgeordsannoncer (tekst), bannerannoncer, videoannoncer og meget andet.
Google Analytics
Gratis analyseværktøj fra Google, der kan fortælle dig en mængde ting, om brugerne af din hjemmeside. Hvor mange brugere der er, hvor de kommer fra og rigtig mange andre ting.
Google Search Console
Gratis værktøj fra Google, der hjælper med at finde problemer på din hjemmeside, og giver dig oplysninger om, hvilke sider der er indekseret, og hvilke der ikke er.
H
HTML
HyperText Markup Language. Grundlaget for internettet som vi kender det. Et programmeringssprog, der laver strukturen på en hjemmeside.
HTTP
HyperText Transfer Protocol. Protokol der bruges til kommunikation på World Wide Web, altså internettet. Browseren beder via http en server om noget data. Serveren returnerer data via http og hjemmesiden kommer frem på din skærm.
HTTP er usikker, idet kommunikationen ikke er krypteret, og er afløst af den sikrere variant HTTPS.
HTTPS
Hypertext Transfer Protocol Secure. Krypteret variant af HTTP. I 2014 offentliggjorde Google, at de foretrak https fremfor http og det fremover ville blive en ranking factor.
K
Keyword
Søgeord. Bruges både i SEO-sammenhæng og i forbindelse med annoncering, hvor man målretter mod bestemte søgeord. Ét søgeord kan i denne sammenhæng godt være flere ord i en bestemt rækkefølge. Ved ét til to ord i sammenhæng taler man om “short tail” keywords, ved tre ord og derover taler man om “long tail” keywords.
Der vil alt andet lige være flere søgninger på short tail keywords, men til gengæld er der som regel færre konkurrenter, der bruger de samme long tail keywords.
O
Organisk trafik
Henviser til brugere til en hjemmeside, der er henvist fra organiske søgeresultater, dvs. IKKE annoncer.
Organisk søgeresultat
Søgeresultater der IKKE er annoncer.
P
PPC
Pay Per Click. Bruges som betegnelse for online annoncering, hvor man som annoncør betaler pr. klik modsat CPM, hvor man betaler for visninger af annoncer. Google Ads bruger fx en PPC model i deres søgeordsannoncer.
R
Remarketing
Også kaldet “retargeting”. Annoncer der “forfølger” dig rundt på internettet. Bruges typisk i forbindelse med Google Ads og/eller Facebook Ads og virker ved, at besøgende til en hjemmeside får en cookie på deres computer/telefon. Google/Facebook kan så lave en liste over besøgende, som man kan målrette annoncer til. Er meget effektivt hvis det gøres rigtigt.
S
SEO
Search Engine Optimization. Søgemaskineoptimering på dansk. Forskellige teknikker til at komme så højt op i søgeresultater som muligt. Selvom der findes flere online søgemaskiner, så menes i praksis “så højt op på Google som muligt”. Der er ingen der finder dig, hvis du ligger på side to, næsten al trafik stammer fra side ét, jo højere jo bedre.
SPF
Sender Policy Framework, en politik for godkendelse af afsender. Fastsætter hvilke hostnames/ip-adressen der har lov til at sende mails på vegne af dit domæne. Læs mere om SPF.
SSL
Secure Sockets Layer. SSL er en sikkerhedsteknologi der gør det muligt at oprette en sikker forbindelse over internettet ved hjælp af HTTPS. Er blevet afløst af en ny standard der hedder TLS (Transport Layer Security), der i praksis fungerer på samme måde.
Subdomæne
Alt hvad der står foran et domæne, kaldes et subdomæne, eller subdomain på engelsk.
Du læser dette på www.yardbird.dk – www er et subdomæne. Vi kunne også have valgt at bruge yardbird.dk – uden www foran.
Det gør ingen forskel om du bruger www foran dit domæne eller ej.
Det er til gengæld rigtig vigtigt, at du ikke bruger begge dele, altså www.dinhjemmeside.dk og dinhjemmeside.dk
T
TLS
Transport Layer Security. Afløseren til SSL der gør det muligt at kommunikere sikkert over internettet ved hjælp af HTTPS.
SSL og TLS bruges ofte i flæng, selvom det ikke er helt det samme.
Rigtig mange hjemmesider benytter gratis SSL/TLS-certifikater fra fx Let’s Encrypt.
U
URL
Uniform Resource Location. I praksis betyder det: adressen til en hjemmeside.
Vores URL er: https://www.yardbird.dk
Den består af:
- https:// – der er den protokol der benyttes
- www – der er et sub-domæne
- yardbird.dk – der er vores domæne.