Guide til lokal SEO 2024

Af Kevin Christensen
Sidst opdateret: 24. januar 2024

Lokal SEO (søgemaskineoptimering) er vigtig.

Faktisk er 46% af alle Google-søgninger efter lokalt indhold.

Virksomheder der arbejder lokalt, indenfor et begrænset geografisk område, skal derfor arbejde målrettet med lokal SEO.

Det gælder håndværkere, frisører, terapeuter, hoteller, bilværksteder og mange andre. Det er trods alt de færreste, der kører tværs gennem landet for at gå til frisøren.

Hvad er lokal SEO

Lokal SEO er tæt relateret til “almindelig” SEO, men er optimeret mod lokale søgninger. Dvs. hvis en bruger i København søger efter “elektriker København”, så er det ikke relevant at se resultater for elektrikere i Viborg eller andre steder.

Google, og det er Google vi taler om når vi i Danmark taler om SEO, er ret god til at placere virksomheder geografisk. Google er også gode til at forstå “search intent”, dvs. forstå meningen med søgningen.

Google ved også at nogle søgninger af natur er lokale. Hvis Google kender din placering og du søger efter “elektriker”, bliver du præsenteret for elektrikere i nærheden af din placering.

Der er også mange der søger i Google med bynavn, fx “ølsmagning København“.

Hvis du er en lokal virksomhed er det derfor uhyre vigtigt at arbejde med lokal SEO, og det er heldigvis relativt nemt at komme i gang.

Hvor vises lokale Google søgninger

Lokale resultater vises i Google Maps, men det mest interessante sted er direkte i Google søgeresultater, hvor man finder “3-pack” eller “snack pack” lige under Google Ads (annoncer), men over øvrige søgeresultater:

Google snack pack

Lokale resultater får altså højere placering end ikke-lokale.

Det er her du gerne vil have placeret din virksomhed.

Og hvordan gør du så det?

1. Optimer din hjemmeside

Optimer din hjemmeside, så det er nemt for Google crawler at finde relevant information. (Hvis du ikke allerede har en hjemmeside, så se her hvordan du nemt laver en selv: Lav din egen hjemmeside).

Indhold

Skriv indhold der er relevant for dit lokalområde, og skriv meget.

Brugere, og derfor også Google, hader det man kalder “tyndt indhold”, eller thin content. Skriv mindst et par hundrede ord på hver side og gerne (meget) mere.

Kopier ikke indhold fra dig selv eller andre, lav originalt indhold af høj kvalitet.

Brug dit bynavn, områdenavn, evt. nabobyerne i din tekst når/hvis det giver mening.

Mobilvenlig

Din hjemmeside skal være mobilvenlig, da ca. halvdelen af al internettrafik forgår ved hjælp af en mobiltelefon.

Brug dette værktøj til at teste din hjemmeside: search.google.com/test/mobile-friendly

NAP

Få styr på din “NAP”, Name, Address, Phone number. Skriv det på præcis samme måde hver gang, og alle steder du bruger dem.

Google bruger NAP til at koble informationer fra forskellige kilder sammen, så hvis det ikke er 100 % ens hver gang, gør du denne process unødigt svær.

Det samme gælder selvfølgelig din hjemmeside-adresse, skriv den på samme måde, fx med/uden www, hver eneste gang.

Lav en kontakt-side og/eller skriv navn/adresse/telefon i din footer.

Gør telefonnummeret klikbart, så hvis man bruger en mobil skal man bare klikke på nummeret for at ringe op:

Hvis du har flere afdelinger, så skriv alle adresser.

Schema

Schema er strukturerede data du kan tilføje din hjemmesides kode, som fortæller Google, og andre søgemaskiner, hvad din hjemmeside handler om, beliggenhed osv.

Det er ikke oplysninger man kan se, men søgemaskiner kan læse dem og “forstå” hvad din hjemmeside omhandler.

Der er forskellige måder at indsætte schema, men Google har lavet et enkelt hjælpeværktøj: www.google.com/webmasters/markup-helper/

Vælg “Local Business” og udfyld.

Når du er færdig kan du copy/paste koden ind i din header på din hjemmeside.

Schema-værktøj

2. Google My Business

Resultaterne i “snack pack” herover kommer fra Google My Business (GMB). Hvis du ikke allerede har tilmeldt din virksomhed, så gør det nu.

Gå til www.google.com/business/ og udfyld din profil så fyldestgørende som overhovedet muligt.

Google My Business login

Husk NAP – skriv navn, adresse og telefonnummer præcis som på din hjemmeside.

Du kan vælge én primær kategori og flere underkategorier for din virksomhed.

Tilføj også åbningstider, billeder og en beskrivelse af virksomheden.

3. Linkbuilding

Links til din side fra andre sider er et stærkt signal til Google om, at du har noget at byde på. Indgående links fungerer som en form for “thumbs up” til din virksomhed og dit indhold.

I forbindelse med lokal SEO så prøv at få links fra lokalområdet. Lokalavisen eller andre firmaer i nærheden. Ikke dine konkurrenter, men måske i en beslægtet branche.

Undgå dog at bytte links, da de så udligner hinanden og det kan ses som “snyd” i Googles øjne.

4. Få anmeldelser fra kunder

Ifølge undersøgelser læser hele 93 % af forbrugerne online anmeldelser inden de foretager et køb.

Tallet skal nok tages med et gran salt, men der er ingen tvivl om, at det er en vigtig faktor.

I forbindelse med lokal SEO er det en virkelig god idé at bruge Googles eget system, da det er integreret i “snack pack’en”:

Google anmeldelser snack pack

Via Google My Business kan du finde et link direkte til din GMB-side, hvor dine kunder kan lave en anmeldelse.

Det er ok at bede dine kunder om en anmeldelse, men undgå lyssky metoder såsom rabat og lign. som modydelse.

Undgå for alt i verden også at lave falske anmeldelser.

Anmeldelser GMB

Sørg for at besvare anmeldelser, især hvis der skulle komme en negativ anmeldelse.

5. Andre platforme og SoMe

Afhængig af din niche, kan er der andre platforme der kan være interessante. Det kan være fx Tripadvisor og Yelp.

Tilmeld dig også Apple Maps her. Selvom Google Maps er meget mere udbredt, så skader det bestemt ikke.

Opret også profiler på sociale medier, primært Facebook og/eller Instagram.

Konklusion

At opnå top-placeringer i Google er ikke let, især ikke for mindre virksomheder med begrænsede midler.

Dog er det meget nemmere at få en god placering hvis du fokuserer lokalt. Og i mange tilfælde er det også det, der giver bedst mening.

Det er de færreste der rejser 400 km for at gå til tandlægen.

Der er desværre ikke en magisk knap der får dig i top, men med vedvarende optimering og godt indhold er du godt på vej.

18 % af lokale mobil-søgninger resulterer i et køb indenfor 24 timer, i modsætning til 7 % for ikke-lokale søgninger, så der er al mulig grund til at komme i gang nu.

Lokale mobil-søgninger

Hvis du har spørgsmål eller har brug for hjælp til din lokale SEO, er du meget velkommen til at kontakte mig.

Af Kevin Christensen
Ejer og tovholder hos Yardbird, hvor vi laver video, foto og digital kommunikation.

Skal vi holde dig opdateret?

Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev om online markedsføring, video og SoMe. 
Nyhedsbrev -> FluentCRM
Ingen spam. Afmeld med et enkelt klik
Persondatapolitik

Relaterede indlæg

Læs også

Du kunne måske også være interesseret i:

Vil du vide mere?

Du er mere end velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.
Kontakt os nu
crosschevron-down