YouTube-annoncering er en effektiv måde at promovere dit brand, produkt eller service. Det er også meget billigere end traditionelle marketingmetoder såsom tv-annoncer.
Her er det grundlæggende du skal vide, før du begynder at annoncere på YouTube.
Hvad er YouTube-annoncering?
YouTube har over 2 milliarder brugere om måneden (der er logget ind vel at mærke), og er verdens næsten-mest besøgte website, kun overgået af Google.
YouTube annoncer findes i flere formater, og oprettes og styres gennem Google Ads.
Google Ads består af tekstannoncering, displayannoncering og YouTube-annoncering.
På YouTube kan man annoncere med enten display-annoncer, altså bannere, eller video-annoncer.
I denne guide fokuserer vi på video.
Hvad skal du bruge for at komme i gang?
For at komme i gang med YouTube-annoncering skal du bruge:
- YouTube kanal
- Google Ads konto
- Én eller flere videoer
- En hjemmeside – teknisk set ikke nødvendigt, men meget brugbart
Typer af video-annonceformater?
Der er tre (video-)annoncetyper på YouTube: Bumper Ads, skippable video ads og non-skippable video ads.
Hvilke type(r) du skal bruge afhænger af dit produkt/service. Jeg vil også anbefale at teste flere varianter og se, hvilke der klarer sig bedst på en række parametre du selv definerer.
For nogle er det vigtigste antallet af “views”, for andre er antallet af klik mere afgørende osv.
1. Bumper Ads
Bumper Ads, eller “kofanger” på dansk, er op til 6 sekunder lange, spilles før en brugers valgte video og kan IKKE springes over.
2. Non-skippable in-stream Ads
Som navnet antyder er det annoncer der vises før, under, eller efter brugerens valgte video. Non-skippable in-stream ads er op til 15 sekunder lange og er generelt dyrere end andre formater da de er mere invasive (læs: mere irriterende).
3. TrueView Ads
TrueView er det mest populære format og dækker over, at du som annoncør først betaler når modtageren har set mindst 30 sekunder af din video (eller hele videoen hvis den er kortere end 30 sekunder).
Under betegnelsen TrueView tilbyder YouTube to annonceformater: InStream og Discovery Ads.
InStream Ads
InStream er, som navnet antyder, en annonce der kører i “video-strømmen”, dvs. før, midt i, eller efter den video brugeren egentlig havde tænkt sig at se. Det kaldes også pre-roll, mid-roll og post-roll.
Brugeren kan “skippe” din annonce efter 5 sekunder, og du bliver som annoncør først opkrævet når der er set 30 sekunder.
Du kan selv bestemme hvor lang din video-annonce skal være, men Google anbefaler mellem 12 sekunder og 3 minutter.
Discovery Ads
Discovery Ads er mindre invasive og kræver at brugeren aktivt vælger dem til.
De kan forekomme i:
- YouTube søgeresultater (husk at YouTube er verdens næststørste søgemaskine)
- YouTube “Se næste”
- YouTube home feed
Discovery Ads er oplagt at bruge hvis du fx kan besvare et spørgsmål brugeren sidder med.
Målretning
Der er grundlæggende to måder at målrette sin videoannoncering på.
Enten kan du forsøge at målrette mod en specifik målgruppe. Fx defineret af:
- Alder
- Køn
- Interesser
- Børn / ikke børn
- Søgeord
Eller du kan målrette mod “placeringer”, dvs. specifikke videoer eller kanaler du gerne vil have vist din video på. Du kan altså vise dine videoer på kanaler der omhandler samme emne som din, eller emner du tror dine potentielle kunder er interesserede i.
Pas dog på med at blive alt for specifik, og kun vælge én video eller kanal med mindre du har en god grund til det. Jo mere specifik du bliver i målretningen, jo dyrere bliver hver visning.
Video remarketing
Udover målretning mod “nye” brugere, kan du selvfølgelig også målrette mod brugere der tidligere har besøgt dit website, har set en af dine videoer mv.
Din annoncekonto (Google Ads) kan med få klik linkes til både Google Analytics og YouTube, så du kan lave dit eget custom audience på tværs af kontaktpunkter.
Du kan således målrette mod både website besøgende, YouTube seere (organisk og betalt) osv.
Hvad koster YouTube annoncering?
Det er overraskende billigt at komme i gang, og vi ser priser helt ned til få øre pr. visning. Hvis vi sammenligner med fx Google søgeannoncer hvor vi ser klikpriser på op til flere hundrede kroner i visse brancher, kan du få virkelig meget udbredelse på et lille budget.
Med til regnestykke hører dog, at YouTube normalt ikke er stærk på antallet af konverteringer. Dels sidder mange på et tv eller andet device, hvor man ikke fysisk har mulig for at klikke videre, dels er man jo pr. definition i gang med noget andet, som man bliver forstyrret af.
Konklusion
YouTube er et underudnyttet annoncemedie i Danmark. Derfor kan du med relativt få midler nå mange mennesker med dit budskab.
YouTube-annoncer er en fantastisk måde at få dine videoer set af folk, der er interesserede i det, du har at tilbyde. Så hvad enten du vil tjene penge online eller offline er det bare med at komme i gang.
Tænk det ikke nødvendigvis som en konverteringskanal, men brug det mere i toppen af tragten og som et skridt på vejen i kunderejsen. Brug det som et supplement til Google søgeannoncer, display annoncer og Facebook Ads.
Hvis du har spørgsmål eller ønsker hjælp til videoproduktion eller annoncering, så ring til os på +45 38 40 49 40 eller kontakt os.